Autobedrijf en brommobiel specialist J.C. van Roekel Ede

Wetgeving

Voor een brommobiel gelden grotendeels dezelfde regels als voor een auto. Brommobielen mogen op de gewone weg rijden, uitgezonderd de provinciale- en snelwegen. Buiten de bebouwde kom heeft de brommobiel een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, en binnen de bebouwde kom moet men zich aan de maximumsnelheid houden.

Motorisch:

Een brommobiel met een benzinemotor is gebonden aan een maximum cilinderinhoud van 50cc. Ook mag het vermogen niet hoger zijn dan 4 kilowatt. De maximale breedte van een brommobiel is 150 centimeter.

Parkeren:

Men mag een brommobiel niet parkeren op de stoep, maar gewoon op plaatsen waar men een auto ook mag parkeren.

Bestuurder:

De bestuurder van een brommobiel moet ouder dan 16 jaar zijn. Hij moet minimaal een AM-rijbewijs (bromfietscertificaat) hebben.

Overig:

In een brommobiel is een gordel verplicht. Ook moet er achterop de brommobiel een witte sticker met een rode rand zitten waarin ’45 km’ staat.

Een brommobiel moet ook een kenteken hebben (dus geen verzekeringsplaatje) en verzekerd zijn.

Verkeersborden:

Hier onder staan enkele verkeersborden die belangrijk zijn voor brommobiel rijders.

Het fietspad is voor fietsen, dus verboden voor brommobielen.

N- wegen zijn toegestaan voor brommobielen.

Toegestaan voor brommobielen

Verboden voor brommobielen

Wat zijn de vereisten om te rijden in een brommobiel?

Wat heb je nodig om in een brommobiel te rijden?

De motoren van een brommobiel

Ligier en Microcar bieden u de keuze tussen 2 motoren waaronder de nieuwe REVOLUTION SMARTDRIVE TECHNOLOGIE

Lombardini motor met elektronische geregelde directe injectie, die garant staat voor een maximaal geluidscomfort, vergelijkbaar met gewone automobiel motoren, met een minimum aan trillingen.

Het is de enige motor in zijn soort die niet meer verbruikt dan 2,5 liter* per 100 km met een zeer lage CO2 uitstoot waardoor deze wordt geclasseerd in de categorie van minst vervuilende op de markt (categorie A : 65 g/km*). Deze viertakt diesel motor van 480 cm3 geeft uitzonderlijke prestaties voor een brommobiel (4KW à 3 200 tr/min) en een grote souplesse in acceleratie voor een optimaal comfort van het rijgedrag.

Revolution

Viertakt, tweecilinder diesel motor 480 cm3Aluminium blok met bovenliggende nokkenasBoring 69 mm – slag 64 mmMaximale performantie : 4 KW bij 3400 tr/minInjectie met elektronische controle.Maximum koppel 26,0 Nm bij 1400 tr/minMaximum toerental 3200 tr/min

Progress

Viertakt, tweecilinder diesel motor 505 cm3Aluminium blok met bovenliggende nokkenasBoring 72 mm – slag 62 mmMaximale performantie : 4 KW bij 3000 tr/imnVoeding via indirecte injectie door injectiepompMaximum koppel 17,0 Nm bij 1700 tr/minMaximum toerental 3200 tr/min